zeilmee.reismee.nl

Royal Border Control: van Eastbourne naar Dover

Beste meezeilers,

Dit verhaal schrijf ik in Dover, waar we weer goede WiFi hebben, vooral dankzij onze WiFi versterkende antenne....

Terug naar Eastbourne. Eigenlijk een heel mooi havencomplex. Na binnenkomst via de sluis zijn er een stuk of drie kommen vol met mooie jachten en omgeven door prima appartementsgebouwen. Achter de haven allemaal restaurantjes, een enorme supermarkt en diverse winkels. Al met al moeten er toch een paar duizend mensen rond die haven wonen, het is een klein dorp op zich. Maar.... Het leeft niet. Veel oude vandalen, pensionadas die een appartement en een boot hebben, maar sfeer ho maar. Heel raar. Misschien is het er hartje zomer beter, maar nu niet indrukwekkend. Maakt niet uit, prima haven voor 1 overnachting. Ook een paar nautische minpuntjes: de aanloop van Eastbourne luistert best nauw. Schuin voor de havenmond ligt een wrak uit WO1 dat alleen maar bij eb boven water komt en bij vloed er net onder zit. Daarachter een nauwe vaargeul met een paar bochten en ondieptes bij teveel bak- of stuurboord. Noraalgesproken worden het wrak en de vaargeul aangegeven door boeien, maar uit de novices voor Marines wioten we dat deze boeien gelicht waren voor onderhoud. Dus dan maar op de electronische kaart en 1 geleidelicht naar binnen. Ging prima. Na de sluis naar Hetty havenkantoor voor de nodige formaliteiten. Blijkt dat de WiFi kaput is. Sorry guys...... Ook onze vraag of het stadje zelf, 3 km verderop de moeite waard is, wordt negatief beantwoord. Dan maar aan boord blijven. Dan ineens.... Hoge nood, natuurlijke aandrang. De wc's zijn wel een stukje lopen, maar ik redt het. Echter: het token om de toegangsdeur te ontsluiten werkt niet. De Havenkade heeft m niet geactiveerd. Ik blijf als een standbeeld staan en Ron gaat een rechtzetten. Een groot ongeluk wordt net voorkomen......:)

Even de winkels en een pub bezocht. De supermarkt was goed en druk. Bij de pub / restaurant aangekomen was het van buiten of er niemand was. Binnen was het echter een drukte van belang! iedereen was kennelijk stiekum via de achterdeur binnengekomen en het halve plaatsje zat daar lekker te eten en te drinken. Rare jongens die Engelsen..... Ik tik een heel stuk op mijn telefoon, raak het kwijt en zet uiteindelijk een enkele regel op het blog.

Om een beetje een gunstige stroming te hebben gooien we op 26 mei om 1030 los en varen we de sluis in. Achter de sluis vinden we onze weg naar buiten en zetten we koers naar Dover. We weten dat het een lange dag zal worden omdat er grote stroomwervelingen langs dese kust zijn is de stroom regelmatig een tegenstander en bovendien staat de wind pal tegen. dat betekent dus kruisen en tijd verliezen die weer nadelig is mbt de stroming. Maar we willen zeilen! Er staat een flinke wind, geschat 4-5, dus dan maar kruisen. Met volle genua (Fok) en gereefd grootzeil varen we hoog aan de wind. Het gaat erop. Korte hoge golfslag, schuin en zo hoog mogelijk varen; heerlijk gaat het. Al vanaf het begin hebben we de kerncentrale van Dungeness in het oog. Deze licht aan het einde van een enorme banaanvormige baai en we zullen deze centrale 6 uur blijven zien. het lijkt alsof we er niet voorbij komen, maar uiteindelijk lukt dat natuurlijk. Verder naar Dover. Ron. Is wat lang beneden wat dingen aan het lezen. Ik vraag hem om iets maar hij zegt: nu even niet! En komt snel aan dek. Na een paar minuten zijn zijn zeebenen weer hersteld. Ik had er al respect voor dat hij met deze zeegang zo lang beneden kon blijven....

De tocht verloopt verder prima. Met nog een verzetje in de staart. 's Morgens hadden we al een patrtouilleboot van de douane gezien en nu, einde van de middag loopt deze ons weer achterop.

Daar kraakt de marifoon al en worden wij opgeroepen met het vriendelijke verzoek naarveen ander kanaal te schakelen. In zeer beleefd Engels krijgen we allerlei vragen om de oren (waar we vandaan kwamen, waarheen, laatste haven, hoeveel bemanning, enz.). Dit terwijl de boot op ongeveer een mijl schuin achter ons aan stuurboordzijde ons blijft volgen. Alle vragen worden natuurlijk keurig beantwoord en even later zien we de Vaillant (zo heet het schip) de haven van Dover indraaien. Ze laten ons verder met rust en Ron maakt nog een paar aardige foto's. Komen op het blog.

Uiteindelijk varen we rond 20:00 u de westerlijke ingang van de haven van Dover in. Een soort wantij en een stroming voor de havenmond van meer dan 2 knopen levert een raar zeetje op en we worden flink weggezet. In de tidal harbour krijgen we een plaatsje toegewezen, we melden ons aan, gaan even naar Cullens' Yard om een hapje te eten (geen zin meer om te koken) en vroeg naar bed.

We slapen lekker uit, rustig ontbijten en en de stad in. Dover. Een stuk minder triest en de vorige keer (toen we er 6 dagen lagen) maar nog steeds geen aantrekkelijke stad. Nu de zon schijnt en er meer mensen buiten zijn valt het te doen en we wandelen wat rond en kijken weer onze ogen uit naar de typische bevolking. Het is inmiddels bloedheet; de zon schijnt volop. In de loop van de middag koelt het weer af door een frisse wind die aan het toenemen is. We drinken een prima koffie in het stadje en werken one digitale wereld bij nu we weer voorzien zijn van WiFi.

Terug op de boot scheiden onze wegen. Ron gaat even terug het stadje in om toch nog wat boodschappen te halen en ik stort me op de oversteker (een zeekaart op grote schaal), de stroomtabellen, weersverwachting, en een beetje stroomverkavelen. De inmiddels wat weggezakte kennis komt weer naar boven en met plezier zit ik een uurtje of twee te puzzelen op de trip van morgen, de oversteek van Dover naar Duinkerken.

We vertrekken rond 1000 u. eerst even stroom tegen, maar dat betaalt zich later terug. Van Dover varen we naar de SW FGoodwin (boei) en vandaar nog een mijl of 6 op een koers van 67 graden. Dan komen we bij een punt waar we haaks het VTS over gaan steken (verplicht) en dat is een stukje vanongeveer 9 mijl. Zodra we weer op kunnen kruisen varen we verder naar de DKA boei en vanaf daar zoeken we de vaargeul naar Duinkerken op. Onder de Belgisch/Franse kust zijn veel zandbanken dus het is opletten daar. De route i zodanig gepland qua tijd en stroom dat we het merendeel van de tocht en met name het laatste stuk stroom mee hebben. Bovendien kunnen we als we haaks het VTS oversteken lekker gaan zeilen; de windverwachting is NO 3-5, dus precies goed voor dat rak.

We zullen zien of alles uitkomt zoals gepland. Daarna even kijken hoe het plan verder moet zijn; er zijn wat onstabiele weerssystemen boven en rond Europa aan het bewegen waardoor de geleerden het nog niet eens zijn over het weer na zaterdag.

We gaan een hapje eten. Op tijd naar bed. Morgen onze pakken aan en de zee op.

En jullie hebben weekend! Hier is het bank-holiday; een extra maandag vrij voor de Engelsen.

De examens zitten erop. Je kan het van je af laten glijden! De uitslag? Nog niet aan denken maar: komt goed!

Geniet van jullie weekend! Veel plezier met wat je ook doet, wij genieten nog steeds volop!

Hartelijke groeten van Ron en Klaas-Jan

Marjan

Weer leuk om te lezen! En wat een geluk voor jou dat ik er niet bij was met die toiletten. .....????

Caroline

Goede overtocht morge!

Janny

Ha goed om te lezen, dat jullie weer koers naar huis zetten, hoewel we snappen, dat het voor jullie weer een fantastische belevenis is. Hier was het vandaag heerlijk weer en dus heb ik een tijdje lekker buiten gezeten.
Veel nieuws heb ik niet, het gaat goed.
Voorlopig maar weer goede vaart en ik volg je weer.
Veel liefs en groeten aan Ron

Heike

Jullie varen al weer richting Nederland.
Wow, time flies when you're having fun .....
See you in the Netherlands!
Jullie zijn in ieder geval op tijd voor de gala-avond van Anne!!! Die gaat ongetwijfeld door voor haar!
Groetjes van Heike