zeilmee.reismee.nl

Weekeinde Solent en door naar Brighton

Vrijdag 20 mei. We vertrekken uit Yarmouth na een beetje uitgeslapen te hebben (niet al te veel) en een ontbijtje. Reisdoel van vandaag is Gosport. Gosport ligt pal tegenover Portsmouth en is wat makkelijker te bereiken met de auto. Belangrijk, want we ontvangen een gast aan boord. Het komt zo uit, dat Gert in de UK is en hij plakt daar een weekend bij ons aan boord tussen. Gezellig! We hebben dus een deadline, want om 1600 u staat Gert op de kade, zo is de afspraak. Yarmouth - Gosport is een stukje van goed 20 NM dus dat moet makkelijk te doen zijn. Zeker met de wind mee. Het zeilweer is weer helemaal goed en omdat (zoals ik eerder uitlegde) pal voor de wind zeilen niet heel comfortabel is, gaan we aandewindse rakken maken. Eigenlijk zijn we al te laat vertrokken en de stroming staat pal tegen. Evengoed vorderen we gestaag en als rond 1400 u het tij keert halen we snelheden van 9,5 knopen over de grond en komen we rond 1530 u in Gosport aan bij de Haslar Marina. De havenmond van Portsmouth/Gosport is erg nauw en drukbevaren door grote, kleine, snelle en langzame schepen. Het gaat af en aan met coasters, ferry's (ook grote uit Frankrijk), hovercrafts en werkboten. We houden het kanaal aan bakboordzijde keurig aan en leggen ruim op tijd aan. Gert blijkt iets later dus we hebben de tijd om slaapruimte te maken En onze biotoop wat te herschikken.

Tegen vijven is Gert aan boord met een fles whiskey, de bewaarversie Max Verstappen, de Elsevier, het boekje Mocro-Maffia en....... Zijn grote zwarte reiskoffer. Die hebben we deels leeggemaakt en in de auto achtergelaten.

We praten bij en dan nemen we de ferry naar de overkant, Portsmouth. Daar is een aardig gebied rond de oude GunWharf met veel leuke restaurantjes. In een oude torpedofabriek gaan we een hapje eten, doen wat boodschappen bij de Tesco-express en gaan weer aan boord. Gert was om 4 uur opgestaan en wij kunnen altijd slapen dus op tijd in de kooi gegaan en lekker geslapen.

We volgende dag, inmiddels zaterdag, varen we naar Cowes. Het mekka van de Engelse zeilwereld. We hebben een heerlijk dagje. Hoog aan de wind maken we mooie raken door de Solent en om ons heen zien we van alles en nog wat. Het is bewolkt maar de voorspelde regen blijft grotendeels uit. We zijn in een recordtempo in Cowes en verkennen daar het stadje. Uiteraard langs de winkel van Beken of Cowes, de onovertroffen zeilsportfotograaf. We genieten van een prima lunch en gaan dan aan boord om het schouwspel van alle binnenlopende wedstrijdboten te bewonderen. In de haven liggen meerdere klassen wedstrijdboten die natuurlijk op deze mooie zeilzaterdag aan de bak gaan en onderlinge competities uitvechten. Het maakt dat Cowes een levendige haven is waar veel te zien en te bewonderen is. Dan is de dag alweer zo ver gevorderd, dat het etenstijd is. We koken ons eigen potje en hebben het ronduit gezellig met een glaasje erbij.

Mannen-avond dus Spectre van James Bond opgezet en ons zo vermaakt. Gave dag achter de rug. Slapen.

Zondag op ons gemak ontbijten en dit keer met een zonnetje terug naar Gosport. Wat een contrast met gisteren: weinig wind en prachtig weer! Heel rustig varen we deels op de motor weer naar Gosport. Daar lunchen we nog even en brengen Gert naar de Fiat 500, zijn huurauto. We constateren dat we veel plezier hebben gehad, lekker hebben gezeild en dat het gezellig was. Uitzwaaien en terug naar de boot.

Na een uurtje chillen besluiten we weer met de Ferry naar Gunwharf Quay te gaan om wat te shoppen. Geslaagd voor 1 kadootje; jammer want de winkels gingen ineens dicht.

Aan boord gegeten en de avond gevuld met prutserijtjes en meer onbelangrijke dingen. De tv staat bol van alle speculaties over de op handen zijnde brexit.

Maandag 23 mei varen we van Gosport naar Brighton. Het is een tocht van 42 NM en we vertrekken om 0600 want anders hebben we aan het einde Van de tocht teveel stroom tegen. We lezen dat het in Nederland regent, terwijl wij genieten van zon en wind. Het is wel koud, dus wel in de pakken. We hebben een wedstrijdje met een Zweed en lang kunnen we hem voor blijven. Maar we verliezen het uiteindelijk. Nou ja, zijn schip is langer dus meer romspnelheid, hij heeft wedstrijdzeilen, geen rolgrootzeil en waarschijnlijk een kladschroef, dus dan mag je een knoop harder gaan......

Weer gaat alles heel voorspoedig en we zijn rond 1400 u in Brighton Marina. Gelijk even de stad in. We hebben geen zin om te lopen dus ik besluit dat we het elektrische treintje nemen om de drie kilometer naar de stad te overbruggen. Ron lacht me uit want het is een antiek soort Mickey-Mouse treintje en weigert eerst in te stappen. even later zitten we er toch in en Ron geeft toe dat het toch wel leuk is. In de stad zoeken we naar een redelijk geprijsde zonnebril, want die van mij is ergens verloren. Ron had zijn eigen zonnebril eerder ook al gebroken, dus die had al een nieuwe gekocht. Maar de kwaliteit en dito prijs die Ron gevonden had vond ik niet zo nodig en dus geen resultaat; goede en redelijk geprijsde brillen: niet te koop Of niet te vinden.

Sfeer in de stad even gesnoven en weer met het treintje terug naar de haven.

In de haven aangekomen zien we dat het eb is. Er komt op dat moment een grote Dufour zeilboot binnen, begeleid door de havenmeester. Op de romp is een overmaatse kajuit gebouwd met een enorme Kuip. In de Kuip zien we veel mensen staan, achteraf 11. Er is iets niet in de haak zo denken wij. De havenmeester legt naast ons aan met zijn rubberbootje en rolt een waterstand uit. Hij lacht naar ons en zegt " a lot of vomit" . We zien de Dufour nu meer van de achterzijde en we zien dat het brede zwemplateau geheel bedekt is met braaksel. Daarboven een hele rij van asgrauwe gezichten, hunkerend naar de vaste voet aan de wal. Wat een drama moet dat daar geweest zijn. Het blijkt een schip te zijn dat voor een dagje door deze groep was gecharterd met een een schipper. 9 van de 11 zijn ziek geworden. Echt ziek. Ze hebben elkaar aangestoken en het was feest op het achterdek zo vertelde de schipper ons. De mensen vertrekken gelijk en de schipper met twee toegesnelde hulpen mogen het ondankbare opruimwerk doen. Tjonge. Wij gaan lekker douchen en bij terugkomst zwemmen er veel vissen rond de Dufour. Ook daar is het etenstijd.

Heel vroeg gaan slapen en een lange nacht gemaakt. Vandaag blijven we in Brighton. We gaan zo de stad in. Het is prachtig weer, ruim 20 graden denk ik zo.

Loopt er net een man over de steiger, die onze boot onderzoekend bekijkt. Ik kijk hem aan. Elmar! Wat een toeval. Elmar is onze oude docent van de navigatiecursus en heeft wel eens met ons gezeild. Hij geeft dus trainingen en verhuurt zichzelf ook als schipper. In die rol is hij nu in Brighton, hij is overgestoken met een echtpaar en vliegt overmorgen weer terug. Hij combineert eea nog steeds met zijn web-site-design-bedrijfje. Niets veranderd dus en nog steeds gelukkig zodra hij een zeilboot onder zich heeft. We kletsen even bij en Elmar vertrekt richting Cowes. Groeten!

Vanmiddag in NL examen biologie. Zet m op Anne!

Omdat we weten dat jullie allemaal hard werken zullen wij intens genieten van onze vrije tijd.

Een fijne dag en hartelijke groeten uit Brighton!

Ron en Klaas-Jan

Caroline

Ziet er uit als voortdurend dik genieten. Lekker hoor.

Simon L.

Het blijft leuk om er op deze manier virtueel een beetje bij te zijn ... Bedankt daarvoor en ga zo door!

Janny

Wat gezellig steeds al die verhalen en ik heb de indruk, dat jullie

nog steeds heel goed weer hebben!
Zoals je weet was ik gisteren in Veenendaal en hebben we met An viertjes lekker gegeten bij da Gigi, het was er druk, gewoon op een dinsdagavond.
Anne was zo blij, dat het er op zat en helemaal in de wolken toen ze van Simon mooie bloemen kreeg, zo leuk!
Hier gaat alles wel goed hoor, morgen komt Caroline weer en zo is er heel vaak wat. Gelukkig maar.
En natuurlijk volg ik jullie. Nu is het bijna half 12 en duik ik mijn bed in, met mijn ogen gaat het best.
Nog ruim een week he, nou geniet er nog maar dubbel van (als zoiets kan), mooi weer gewenst en veel liefs, groeten aan Ron.