zeilmee.reismee.nl

31 mei: Nieuwpoort-Zeebrugge en 1 juni Zeebrugge naar Scheveningen.

Het is dinsdag 31 mei. Vandaag varen we van Nieuwpoort naar Zeebrugge. Een relatief korte trin van iets meer dan 20 mijl. We vertrekken ergens in de middag om wat stroming mee te hebben. Zo mooi als het weer de eerste twee weken was, nu is het een stuk minder gunstig. Flinke mist bij het verlaten van de haven en toch een flinke wind uit de verkeerde hoek. Na links en rechts wat opkruisen (we zijn inmiddels een uitstekend over-stag-team) neemt de wind toe. Geen probleem voor de Paradoxe en rond 2000 u melden we ons voor de haven van Zeebrugge. De centralist heeft hoorbaar paniek in zijn stem. We moeten buiten wachten. De seinen gaan op rood. Er blijkt wat uitvarend verkeer te zijn, niet meer dan 1 middelgrote boot. Aangezien de seinen op rood blijven vragen wij of we nu NAR binnen mogen: we draaien rondjes op grote golven en de wind is stevig een aanlandig. We krijgen een snauw. Wachten. De horen dat meerdere boten melden dat ze los willen gooien in de haven en de centralist geeft ze een voor een toestemming. Uit de berichtgeving blijkt dat de radarinstallatie van Port Control kapot is en bovendien dat de centralist geen overzicht heeft en dus dikke tress heeft. Wij wachten rustig af en na ruim een half uur dobberen krijgen wij het sein groen. Voor we goed en wel aangemeerd zijn is het ruim 21.00 u. Hapje eten volgende dag voorbereiden en naar bed.

Woensdag 1 juni staan we om 7 uur op. Vandaag naar Scheveningen. Ruim 60 mijl. In ieder geval 1 getij tegen, tegenwind en de maasmond. We checken alle weerberichten en gribfiles nog even en nergens blijktv op dat moment van de windkracht die ons te wachten zal staan.

Even een tukje tegen de stroom opboksen door de mist, en dan gaat het lekker. We kunnen hoog aan de wind zeilen en maken goede vorderingen. Rond 10.00 u horen we de eerste stormwaarschuwingen over de marifoon. Op dat momentzeilen we nog met vol tuig. In de loop van de uren die daarop volgen neemt de wind toe. Van 3 naar 4 naar 5 naar 6 en met een dikke 6 en steeds hoger opbouwende golven varen we met 2 gereefde zeilen langs de Zeeuwse kust. Door de toenemende wind en de tegenstaande stroming gaat de vaart eruit. We vorderen langzaam en de focus is veiligheid. Dus uitkijk houden, golven inschatten, zorgen dat het tuig niet overbelast wordt en de inwendige mens. Met dit weer is het geen pleziertje om in de keuken iets te moeten fabriceren, maar Ron zet koffie, smeert brood en kookt een potje. Ik moet mijn meerdere in hem bekennen: voor geen geld zou ik dat daaronder in die boot doen in deze omstandigheden. Ron viert deze overwinning met een grote glimlach. Hij is in zijn element.

we maken slechte vorderingen en de wind drukt ons weg. Nu alleen nog een stukje grootzeil en de motor op sommige stukken bij om toch nog 2,5 knoop over de grond te maken. We kruipen naar de Maasmond en het weer wordt er niet beter op. We dansen dwars van het ene golfdal naar het andere via de hoge topen. Inmiddels breken de golven links en rechts om ons heen en zien we overal schuimsporen. Kleine 7 bft is ons idee.

Eindelijk komen E bij de MV Boei, een kardinale boei ter hoogte waarvan de Sector Massmond moet worden opgeroepen zodat zij zich met onze oversteek van de Maasmond kunnen bemoeien. We worden aangenaam verrast door de zeer ervaren en prettige centralist. We zien op onze AIS dat het een gaan en komen is van mega-schepen; het is een drukte van belang. We kunnen alles zo bespreken met de centralist en een paar schepen dat we - met even kort inhouden om een tanker voor ons langs te laten draaien - op zeil met hulp van de motor zonder problemen de Maasmond kunnen nemen. Fijn om aan de overkant te zijn. In stilte hopen we dat de wind wat af zal nemen. Het tegengestelde gebeurt. we weten nu wat de term huizenhoge golven inhoudt en we krijgen regelmatig een klusje water om de oren. De pakken bewijzen hun dienst en houden ons warm en droog. De Paradoxe doet het formidabel. Ze neemt elke golf met speels gemak en blijft op koers. Ondanks de omstandigheden vinden dat we de boel onder controle hebben en gaat Ron zijn. Potje koken. We eten samen aan dek. Heerlijk! Tot een grote golf vindt dat er wat zout aan mijn eten moet worden toegevoegd en dat wort dan ook braaf in in mijn b orde gegooid. Valt mee, nog goed te weten. We lachen en genieten ervan om onderdeel van dit geweld te zijn.

Na de maasmond door naar Scheveningen. We schieten nog steeds niet op en het wordt donker. De wind blijft tegen 8 bft en neemt niet af. Laatste hindernis is de havenmond van Scheveningen. Gelukkig kennen E die goed en weten dat we er eerst een stukje omheen moeten varen. ook laat onze plotter dat perfect zien. Op enorme rollers wordt de paradoxe naar binnen gedragen. In de relatieve rust van de pieren geven we elkaar een high-five. Seen this. Done this! in. De Marina aangekomen blijkt de flink vol te liggen. Het is inmiddels half een 's nachts. In de passantenkom ligt alles al dubbel te stuiteren en de ingang is nauw. we besluiten op de kopse kant van een steiger aan te leggen waar met grote letters VERBODEN AAN TE LEGGEN staat. We zien gezien de weersomstandigheden en de mogelijke schade die manoeuvreren nu met zich mee gaat brengen redenen voor overmacht en leggen aan. Briefje met excuses bij de havenmeester naar binnen gegooid, hem ook nog ge-sms't en om 0200 gaan slapen. Ahhhhh.

06:00 u. Er wordt hard op de boot gebonkt. We springen uit ons bed en zien een druk tafereel naast ons. 3 KNRM boten draaien rondjes en er wordt een jacht tegen onze boot aangelegd. De bemanning (5) vertelt later dat ze naar Engeland wilden, om 2130 uit IJmuiden vertrokken waren, ergens een rif wilden Etten met behulp van de motor en dat de het niet meer deed. Vervolgens zijn ze door de KNRM naar Scheveningen gesleept. Minimaal 2 man ws ziek en verrast door de storm. De KNRM man legt uit dat dit in feite een calamiteitensteiger is en vindt onze uitleg acceptabel. Gelukkig wappert in onze mast ook het 2016 vaantje. we zijn lid......

We vallen al een blok in slaap en worden rond 1100 uur weer wakker. Even bijkomen, douchen, boodschappen doen. Eind van de middag maken we ons plan om vannacht te vertrekken. Dus onze buurman moet los. Met heel veel stootwillen en spierkracht lukt het om in de nog steeds harde wind die op de kopse kant staat de Paradoxe er tussen uit te krijgen en in een box te leggen. Daarna lekker gerelaxed. Gekookt, gegeten en zo nog even een slaapje doen voordat we de Paradoxe vannacht op koers brengen voor de laatste etappe van deze reis.

Wij zullen kijken of we nog wat beeldmateriaal kunnen toevoegen.

Ons doel was 1) Dartmouth en 2) genieten. Allebij volledig behaald. we hebben het enorm naar onze zin gehad en constateerden dat we een goed op elkaar ingespeeld team zijn en goede vrienden. Mooi. Veel gepraat over van alles en nog wat.

Ook was het leuk de verhalen te schrijven en de foto's en filmpjes te plaatsen om onze familie en vrienden deelgenoot te maken van de reis. Getuige de vele leuke reacties ook geslaagd. Fijn dat jullie ons volgden en zo meeleefden.

Dit weekend even thuis landen en maandag gaan we weer beginnen. Op Ron liggen bergen werk te wachten en ik begin aan mijn nieuwe baan. We zitten weer vol in de energie dus dat komt allemaal goed.

Nogaamls bedankt, tot snel ziens en hartelijke groet van Ron en Klaas-Jan.

Jan

In aansluiting op de laatste zin, zeggen wij ook nogmaals HARTELIJK bedankt voor alle reisverslagen.
We hebben genoten en het laatste stukje naar Lelystad, och dat mag geen probleem meer zijn.
Klaas Jan en Ron, :-) ;-))