voor op schema
een kort Blog vanaf mijn telefoon. We liggen al op bed want morgen vroeg willen weten zoveel mogelijk van de getijdestroom gebruik maken. We staan om half zes op.
Vandaag fantastisch gezeild van Southwold naar Shotley bij Harwich. Halve wind tot hoog aan de wind. Top lag boven de 9 knopen! Wel veel stroom tegen maar prachtig weer. We rond 1700 aangekomen bij de Half Penny Pier maar daar lagen We zo aan lagerwal te klotsen dat we besloten naar de marina aan de overkant te varen waar we nu heerlijk beschut liggen. Morgen varen we ruim 50 mijl en gaan we aan een boei liggen om een gunstig getij voor Londen af te wachten. Dus waarschijnlijk over 2 dagen in Londen. Dan zijn we een dag voor op schema. In Londen plakken we er weer een paar foto's bij! Groeten van ons aan iedereen dit leest! Klaas -Jan en Ron
De kop is eraf!
Beste blogvolgers!
We zijn inmiddels in Lowestoft aangekomen. Het waait hier flink en het is grauw. Morgen wordt het weer beter.
Afgelopen dinsdag waren we rond 1800 uur op de Paradoxe. Alles uit- en ingeladen en rond 20:00 uur hebben we losgegooid. Het plan was om alvast naar Amsterdam te varen zodat we niet al te vroeg op hoefden te staan. Zo gezegd zo gedaan. De prachtige zonsondergang op het Markermeer maakte dat wij ons al vrij en op zee voelden. Wind pal tegen, dus de motor aan. Weer een bijzondere beleving om in het donker te varen. Fijn om te merken dat alle details op de digitale waterkaarten klopten. Rond 00:30 uur meerden we af aan de wachtsteiger van de Schellingwouderbrug. We zouden verder kunnen want de brug en de Oranjesluizen draaien 24 u. pd. maar we vonden het welletjes. De volgende ochtend ons eerste vakantieontbijtje aan de steiger. Verwend met een kopje handgemaakte cappuncino. We zijn namelijk helemaal klaar met oploskoffie en daarom heeft Ron allerlei duistere apparaten gekocht waarmee je handmatig cappucino kan maken; inclusief perfect schuim. Met de handgemalen bonen uit een speciaal winkeltje in Baarn werd de cappu een traktatie! En toen: de brug door. Dat liep echter een half uurtje vertraging op want er kwam een enorme boot (zie foto) door de brug met aan elke zijde een paar centimeter ruimte. Een sleepboot ervoor en een duwboot erachter. Mooi spektakel om te zien. Omdat we toch al vertraagd waren besloten we nogmaals aan de cappucino te gaan bij restaurant Stork tegenover Amsterdam CS. Mooie locatie! Ron tikte hier zijn eerste appelgebakje achterover. Prima tocht op de motor door het Noordzeekanaal. Op het oude Shellgebouw wordt een draaiend restaurant gebouwd (dat denken we tenminste: zie foto). Onderweg alles klaargemaakt voor de overtocht. De singels gelegd waar we ons aan kunnen zekeren, route ingevoerd in de plotter en natuurlijk ook op de papieren kaart (Hans, ik denk nog altijd aan de Royal Souvereign waarop ik dat kunstje van jouw heb geleerd).
Nadat we de sluizen in IJmuiden gepasseerd waren (dit keer niet dwars in de sluis gelegen) gelijk de zeilen gehesen en met NW wind (ca 12 knopen) rond 14:30 u de kust achter ons gelaten. De Noordzeedeining gaf geen problemen, waarschijnlijk ook omdat we uit voorzorg een pilletje hadden genomen, vergezeld van een sobere lunch (bruinbrood met pindakaas). In de loop van de middag tevreden geconstateerd dat alles werkte.
Onder de Nederlandse kust was het rustig met andere scheepvaart. Met een gangetje van 5-6 knopen gingen we de avond in. Rond 19:00 u ben ik de kombuis in gegaan om eten te koken. Weer even wennen om onder helling bezig te zijn, maar alles bleef heel.
Na het eten zijn we wisselend gaan slapen. Het was een heldere nacht en omdat er nergens verlichting is, was de sterrenhemel prachtig te zien. De wind nam toe tot maximaal 19 knopen en dat betekende dat we regelmatig ruim 7 knopen door het water gingen. (Een knoop is een zeemijl en die is weer ca 1852 meter; dus ruim 12 km per uur). De wind draaide gedurende de nacht van NW naar NO, dus goed bezeild.
Eindelijk konden we onze nieuwe off-shore zeiljassen testen! Het was best koud en een paar uur stilzitten helpt dan niet, maar veel laagjes en goede jassen dus wel!
Het ritme was slapen, gewekt worden, kop warme thee zetten en de wacht overnemen. Welke schepen zijn er in de buurt? Wat is hun koers? Hoe is de wind? Welterusten..... Ogen laten wennen aan het donker en dan weer alleen aan dek. Dat blijft bijzonder.
De tocht verliep zonder incidenten. Wel was er een tanker, de Freyja op weg naar Boston (ideaal zo'n AIS) die schuin instak op een verkeersscheidingsstelsel en ons van bakboordzijde schuin van achteren inhaalde, terwijl wij verplicht haaks op het VSS aan het oversteken waren. De Freyja lag op ramkoers en week niet. Dus (ja ma, op veilige afstand) zelf toch maar van richting veranderd en de Freyja voor ons langs laten gaan. Wel een aantekening in het logboek gemaakt omdat je maar zo een flinke boete kan krijgen als je van je koers afwijkt in een VSS. (Een VSS is een soort van snelweg op zee waar grote boten in varen. Zo'n VSS mag je alleen maar haaks oversteken).
Rond een uur of 5 draaide de wind verder zuid en zakte deze terug naar een paar knopen. De laatste uren dus maar de motor bijgezet en rustig naar de UK gevaren. Aanloop Lowestoft had geen geheimen meer voor ons en rond 10:30 uur meerden we aan in de haven van de Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club in Lowestoft.
Na alle plichtplegingen met de havenmeester de boot opgeruimd, ontbijtje gemaakt en nog een pear uur lekker geslapen. Na een verkwikkende douche Lowestoft ingeweest en daar moest natuurlijk bij de Costa een cappucino gedronken worden. Het was buiten niet warm dus gingen we binnen zitten. Maar goed ook want we zaten nog geen 5 minuten toen het volgende gebeurde. Een oma liet haar kleindochter (jaartje of 10) voorop op haar scootmobiel het ding besturen en ze ramden in volle vaart alle 4 de tafeltjes van het terras. Uiteraard eerste hulp verleend maar viel allemaal erg mee. Oma en haar kleindochter konden weer verder en...... weer mocht het kind sturen! (zie foto).
Nu is het inmiddels ruim 21:00 u hier en bij jullie dus 22:00. Morgenvroeg varen we naar Southwold. Net de route ingeplot want de haveningang van Southwold luistert nauw.
In de haven van Southwold is geen internet, dus volgende blogje zal wel een dag of 2 duren. En dan is Ron aan de beurt.
Leuk dat jullie allemaal meelezen; we houden jullie op de hoogte!
Klaas-Jan en Ron
Welkom op ons Reislog!
Beste allemaal,
We gaan weer zeilen! Woensdag 13 mei varen we van Lelystad naar IJmuiden om daar over te steken naar Lowestoft. Vandaar willen we in ieder geval naar London varen en weer terug oversteken naar Belgie. Vanaf de 13e hopen we weer regelmatig nieuwe verhalen en foto'ste plaatsen, en via de kaart weet je altijd precies waar we zijn. Meer informatie over ons en de reis vind je in het profiel.
Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.
We zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!
Leuk dat je met ons meereist!
Groeten!
Ron en Klaas-Jan
we kunnen niet wachten.....
Als 2 kleine jongens kunnen we niet wachten om het ruime sop te kiezen. Voor de doorgewinterde zeezeilers - laat staan de Brunel bemanning - stelt ons tochtje niet veel voor. Maar voor ons des te meer. 's Nachts de Noordzee oversteken waarbij tankers en grote vrachtboten in hoog tempo ons kruisen, windfarms en booreilanden serieuse obstakels vormen en mist een hele aparte dimensie geeft; reden genoeg om dit rondje toch goed voor te bereiden.
Allereerst moet de boot in goede conditie zijn. Dus de motor heeft een beurt gehad, alle lijnen zijn gecontroleerd, Ron is alweer de mast in geweestom een los contactje te repareren (hij vindt dat
zo leuk om op 16 meter boven het dek aan een lijntje te hangen).
En we zijn op ankerjacht geweest. De Paradoxe had nog uit haar Griekse dagen een anker ter grootte van een windmolen aan boord met ongeveer 120 (!!) meter ankerketting eraan. Misschien wel 200 kilo
ballast! Hierdoor zakte de boeg wel erg diep in het water en verloren wij mening wedstrijdje. Dus het anker en de ketting op Marktplaats gezet. Binnen een week was het hel zaakje verkocht aan een
zeebioloog die een experiment uitvoert met windturbines, maar dan in het water. En inderdaad: pas was er een docu op tv over een drijvende installatie in een geul bij Texel waarbij energie uit
getijdestroming wordt gewonnen. Nou, dit platform wordt onder andere door het Paradoxe anker op haar plaats gehouden!
Maar wij moesten dus een nieuw anker en dat viel niet mee. Ongeveer 20 modelletjes gepast maar door de steile boeg prikten ze allemaal in de scheepshuid. Uiteindelijk een goed anker kunnen vinden
en met 30 meter ketting een stuk lichter. Nu maar hopen dat het anker houdt.......
Een ander punt van voorbereiding is droge, warme kleding. Ron had een buitenkansje op de beurs in Dusseldorf gemist en bij al onze bezoekjes aan Tagrijn Emma stond Ron verlekkerd te kijken bij de
mooie maar o zo dure Henry-Lloyd zeiljassen. Maar met wat handelen, nog een keer terugkomen en wat water bij de wijn doen is Ron nu de bezitter van een prachtige Off-Shore HL zeiljack. Jullie
zullen hem dus niet meer in zijn witte salonjas zien.
En dan de overtocht zelf. Actuele kaarten zijn belangrijk; dus alle Imray's bijgewerkt aan de berichten voor zeevarenden en een paar kaarten aangeschaft, bijvoorbeeld die voor de monding van de Thames. Als de vingers van een hand strekken zich daar vanuit de monding zandbanken uit en het is niet de bedoeling dat we gaan kamperen op zo'n zandbank. En ook de Belgische kust kan verradelijk zijn. Bizar dat de Hydrografische Dienst al een paar jaar geen kaarten meer uitgeeft in de 1800 serie; dus voor de kustwateren en het IJsselmeer overgestapt naar NV charts, En dat zijn prima kaarten. Je krijgt er zelfs nog een digitale versie bij.
Nu, ruim een week van te voren, kunnen we de eerste voorzichtige weersvoorspellingen gaan bekijken. Schrikken: de dag dat we over willen steken lijkt het hard te waaien uit zuidwestelijke tot westelijke streken. En dat kunnen we precies niet gebruiken. Misschien dan toch naar Helgoland? We zien wel. Allicht draait de wind wat bij en anders gaan we kruisen.
Omdat we AIS (Automatic Identification System) aan boord hebben is de reis van de Paradoxe min of meer live te volgen. Ga naar Marinetraffic (of download de app) en zoek naar Paradoxe. Je ziet dan waar we varen, hoe hard, enz. Als je ons niet ziet wil dat niet zeggen dat we gezonken zijn; soms staat de apparatuur uit. Dan liggen we waarschijnlijk veilig in een haven en zitten we een schraal Engels biertje te drinken.
Komende zaterdag gaan we inkopen doen en de boot bevoorraden. Dinsdagavond aan boord en woensdagochtend: trossen los!